piątek, 15 stycznia 2016

Christiane F. - "My, dzieci z dworca ZOO"

Christiane, mieszkanka Berlina od dziecka nie miała łatwego życia. Zmagała się z problemami zarówno wśród przyjaciół jak i w domu. Mając dwanaście lat poznała Kessi. Ta, strasznie imponowała jej swoim zachowaniem. Pewnego dnia, w klubie, który często odwiedzały młodziutka Christine pierwszy raz zapaliła haszysz. Kiedy, za jakiś czas sięgnęła po heroinę jej życie całkowicie się zmieniło.

Miał być to niezbyt długi wywiad na temat sytuacji młodzieży z Christiane. Miał on trwać ok. 2 godziny. Przeciągnęło się to jednak do 2 miesięcy. Z zapisu magnetofonowego opowieści nastolatki powstała to przerażająca powieść.

Historia jest szokująca i zmusza do myślenia. Wstrząsa czytelnikiem i dokładnie pokazuje, jak straszne jest uzależnienie. Widzimy, że często nieprzemyślane decyzje zostawiają nieodwracalny ślad w naszym życiu. Na przykładzie nastolatki zauważamy, jakie konsekwencje może mieć "tylko spróbuję", przez które ani się obejrzymy a wpadamy w piekło uzależnienia.

Dzięki załączonym wypowiedziom matki bohaterki dowiadujemy się, jakie uczucia towarzyszą bliskim osobom narkomana. Czytelnikiem wstrząsa również fakt, jak bardzo taki człowiek jest bezradny w obliczu nałogu.

Jestem w podobnym wieku do Christine i jej przyjaciół. Mnie samej nigdy nie ciągnęło do jakichkolwiek używek. Nie wyobrażam sobie siebie, na miejscu dziewczyny i przeraża mnie ta wizja. Od początku było mi jej bardzo szkoda. Ciągle kibicowałam jej, aby udało jej się wyjść z nałogu. Kiedy myślałam, że już będzie lepiej to Christiane poddawała się. Daje to do myślenia. Nieziemsko trudno jest zrezygnować z narkotyków. Nie oszukujmy się jednak - to ona sama sobie zawiniła. Nikt nie zmuszał jej do zażywania heroiny. Jak ostatecznie zakończyła się jej historia? Sprawdźcie sami.

"My dzieci z dworca ZOO" to ważna powieść, po którą każdy młody człowiek powinien sięgnąć. Wstrząsa i nikogo nie pozostawia obojętnym. Po lekturze, jestem pewna, że każdy się dobrze zastanowi zanim sięgnie po jakiekolwiek używki.





Follow me @worldfrombook